PIEPER BIER geldig (en zinvol) merk voor aardappelbier?
Gespot op de Dutch Design Week: Pieper Bier, een sympathiek en maatschappelijk relevant initiatief van Stichting Instock tegen voedselverspilling (www.instock.nl).
Instock heeft de aanduiding PIEPER BIER gedeponeerd als merk voor bier. Het bier is gemaakt van aardappelen, piepers dus. Ze hebben trouwens ook BAMMETJES BIER als woordmerk gedeponeerd voor bier gemaakt van brood. Beide merken zijn geaccepteerd door het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom en dus ingeschreven.
Geldig merk?
Maar is PIEPER BIER wel een geldig merk voor bier dat is gemaakt van piepers? En BAMMETJES BIER voor bier gemaakt van bammetjes? Dat lijkt mij niet.
Een aanduiding die de aard (of wezenlijke waarde) van de waar beschrijft, kan niet als merk worden beschermd. Dat geldt ook nu ‘pieper’ een informele maar wel algemeen gangbare benaming is voor aardappel en ‘bammetjes’ voor boterhammen.
Kun je dan toch optreden?
Als iemand anders ook “pieper bier” of “bammetjes bier” met die ingrediënten op de markt gaat brengen, dan zal Instock niet veel hebben aan de merkinschrijvingen. De beschrijvende aanduidingen moeten vrij blijven en de geldigheid van de merken zal kunnen worden bestreden.
En zelfs als de rechter – bijv. in kort geding – uitgaat van de geldigheid of als de merken toch geldig zijn, dan nog heeft Instock er waarschijnlijk niet zoveel aan. Zoiets dergelijks heeft Ilja Gort deze zomer ook ervaren. Zijn geldige, niet beschrijvende merk LA TULIPE voor wijn kon hij niet met succes inroepen tegen DUTCH TULIP VODKA. De aanduiding TULIP wordt gebruikt om het onderscheidende ingrediënt van de wodka aan te geven (tulpenbollen). En het label DUTCH TULIP VODKA werd op eerlijke wijze gebruikt. Daarbij heeft het geholpen dat op de wodka-flessen ook steeds het eigen beeldmerk van de stokerij Clusius wordt afgebeeld.
Wat dan?
Je kunt een beschrijvende aanduiding zoals pieper bier of bammetjes bier natuurlijk prima gebruiken in marketing en bijv. als internetdomeinnaam. En dat kan héél sterk zijn voor herinnering en vindbaarheid in het schap en op internet. Maar een merk kan het in principe niet zijn. Naast een goede communicatie en marketing om je merk te laden is het wel prettig als je ‘geladen’ merk dan ook overeind blijft.
Verzin en deponeer dus een sterk merk: een onderscheidend en niet beschrijvend woord, logo of een combinatie van elementen (eventueel samen met de beschrijvende aanduiding).
Wij denken graag mee in uw IP-strategie.